piatok 14. apríla 2017

RECENZIA: Mŕtve dievča neklame (Jay Asher)


Originálny názov: Thirteen reasons why (2007)
Rok vydania u nás: 2017
Počet strán: 240
Vydavateľstvo: Slovart
Väzba: brožovaná
Anotácia: TU
***

Zase raz sa mi dostala do rúk kniha, ktorú som zhltla za pár hodín a odkladala som ju len kvôli zbytočnostiam ako spánok alebo škola 😁
Sčasti to bolo tým, že je celkom krátka a sčasti tým, že momentálne zažíva svoj veľký boom a to aj vďaka seriálu, ktorý bol spracovaný na jej námet. Tak som sa sama chcela presvedčiť, či naozaj stojí za to.

Hoci táto kniha v origináli vyšla už pred desiatimi rokmi, opisuje veľmi aktuálne témy ako šikanovanie a ohováranie na školách, snaha tínedžerov vysporiadať sa s tým a to, čo často považujú za jediné riešenie- samovraždu.

Ak náhodou ešte neviete o čom kniha je a nechce sa vám čítať anotáciu, tak príbeh v skratke je asi takýto: Clay Jensen si jedného dňa nájde pred dverami neoznačenú škatuľu a keď ju rozbalí, vnútri nájde sedem očíslovaných kaziet, na ktorých je dokopy 13 nahrávok. Keď si pustí prvú, z reproduktorov sa ozve hlas Hannah Baker, dievčaťa, ktoré pred pár týždňami spáchalo samovraždu. Hannin hlas mu prezradí, že na kazety nahrala 13 dôvodov pre ktoré sa rozhodla sukončiť svoj život a každý má na svedomí jeden človek. Clay je jedným z nich.

Clay bol ako rozprávač veľmi sympatický. Vedela som sa doňho vcítiť, a tak som každú stránku prevracala s nedočkavosťou, či už konečne nasleduje jeho príbeh. Chcela som vedieť, čo Hannah urobil, že sa ocitol na zozname, lebo to vyzeralo, že ani on to vlastne nevie. Vďaka tomu ma kniha celý čas držala v napätí.

,,Každý jeden sval v krku túži po tom, aby som sa otočil. Aby som sa díval von oknom, a nie na walkman na mojich stehnách. Len sa tak dívať do tmy. No z jej slov sa nemôžem ani pohnúť."

Čo sa týka Hannah, mám dosť rozporuplné pocity. Na jednu stranu som ju chápala, bolo mi jej ľúto. Nebolo jednoduché sledovať príbeh zlomeného dievčaťa, ktoré sa každým dňom prepadá hlbšie a nakoniec sa vzdáva. Hlavne keď odzačiatku viete, ako to dopadne.
No v niektorých momentoch som ju nedokázala pochopiť. Zdalo sa mi, že trochu preháňa. Chápem, že ju veľa ľudí zranilo a že to nemala ľahké, no občas sa tvárila akoby ona jediná mala problémy a bola svätá. Čo ak aj jej konanie niekoho ovplyvnilo podobne ako ju?
Kvôli tomu ma niekedy viac zaujímalo čo si myslí a robí Clay než to, čo Hannah rozpráva.
No dokázala som to prehliadať, pretože kniha bola inak fakt dobrá.
Páčili sa mi tie kazety, bolo to také retro. Aj celková myšlienka, hoci bola ťažká. Donúti vás to trochu sa zamyslieť.
Nebolo to nič svetoborné, svet sa mi neobrátil hore nohami tak, ako sa mi to stáva pri niektorých knihách, no inak to bola naozaj dobrá kniha, so silným príbehom, sympatickými postavami a peknými myšlienkami.

Za poskytnutie recenzného výtlačku veľmi ďakujem vydavateľstvu Slovart
Knižku si môžete zakúpiť TU. 

2 komentáre:

  1. Aj mne niekedy Hannah liezla na nervy, ale myslím si, že keby som bola na jej mieste ja, tak by som sa inak nesprávala a možno by som sa chovala ešte prehnanejšie..preto som to radšej brala takto a knižke som potom viacej porozumela. :) A ja by som ju kľudne zaradila aj do povinnej literatúry pre mládež, má podľa mňa hodnotnú myšlienku. :) pekná recenzia!

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Áno, rozhodne jej správanie chápem, ja si ani neviem predstaviť ako by som v jej situácii reagovala... len občas som mala proste taký pocit.
      Ďakujem krásne :3

      Odstrániť