RECENZIA: Everything Everything (Nicola Yoon)

Originálny názov: Everything everything
Rok vydania: 2015
Počet strán: 320
Vydavateľstvo: Delacorte Press
Väzba: Pevná s prebalom

Anotácia: Madeline Whittier is allergic to the outside world. So allergic, in fact, that she has never left the house in all of her seventeen years. But when Olly moves in next door, and wants to talk to Maddie, tiny holes start to appear in the protective bubble her mother has built around her. Olly writes his IM address on a piece of paper, shows it at her window, and suddenly, a door opens. But does Maddie dare to step outside her comfort zone?

***

Pre tých čo majú problém s angličtinou- príbeh je o sedemnásťročnom dievčati menom Madeline Whittier, ktorá trpí vzácnou chorobou. Je alergická na svet. Nevie, čo môže spustiť jej alergickú reakciu- môže to byť hocičo- od rôznych chemikálií, voňaviek až po vonkajší vzduch. Preto celých sedemnásť rokov neopustila svoj dom.
Keď sa do vedľajšieho domu nasťahuje chlapec menom Olly a chce sa s ňou zoznámiť, všetko sa zmení. Začnú si písať a Maddie bude chcieť viac... dokáže vystúpiť zo svojej "komfortnej zóny"?

Do čítania som sa pustila s veľkými očakávaniami- všetci knihu ospevovali a navyše o chvíľu sa dočkáme aj filmovej adaptácie a tak som sa rozhodla sa na ňu vrhnúť. Najväčšiou mojou obavou bola angličtina. Všeobecne mi angličtina celkom ide, nemám problém pozerať filmy a videá v origináli, dokonca som prežila týždeň na výmennom pobyte, kde sme sa rozprávali po anglicky... ale už som kedysi skúšala čítať v angličtine a veľmi mi to nešlo. Vtedy som k tomuto jazyku ešte nemala taký vzťah a preto mi zostalo čítanie v angličtine zafixované ako niečo, čo nie je pre mňa. Som rada, že som sama seba vyviedla z omylu, pretože to bolo úplne v pohode :D

"Sometimes I reread my favorite books from back to front. I start with the last chapter and read backward until I get to the beginning. When you read this way, characters go from hope to despair, from self-knowledge to doubt. In love stories, couples start out as lovers, and end as strangers. Coming-of-age books become stories of loosing your way. Your favorite characters come back to life."

Teraz k samotnému príbehu. Napriek tomu, že v knihe vystupovalo málo postáv, dokázala si ma získať a to je pri mne čo povedať :D Bolo to hlavne tým, že Maddie mi celkom sadla, neotravovala ma a tešila som sa na jej rozprávanie.
Príbeh plynul rýchlo, za čo vďačíme hlavne kratším kapitolám, pričom niektoré neboli podané formou tradičného rozprávania, ale dej sme sledovali cez Maddine poznámky, kresby, emaily a zdravotnícke karty... Najradšej som mala takzvanú Susedskú hliadku, kedy si zapisovala harmonogram činností Ollyho a celej jeho rodiny :D Každá kapitola mala zaujímavý názov a niektoré boli fakt kratučké- len na pár viet. Len to knihe prospelo a robilo ju to zaujímavou a netradičnou.

Čo sa týka príbehu, čakala som nejakú predvídateľnú zápletku a až do konca som si myslela, že nastane aj koniec, ktorý by všetci očakávali... a potom prišiel zvrat :D Fakt sa mi to páčilo, nečakala som to a som rada, že to skončilo tak, ako to skončilo :D

,,You are not living if you are not regretting."

Takže môžem zhodnotiť, že táto kniha určite stála za to- je tak akurát romantická, tragická, smutná aj vtipná... Veľakrát som sa smiala aj sa mi tisli slzy do očí a myslím, že presne to má dobrá kniha u čitateľa vyvolať.

A je fakt krásna. Rovnako obálka ako aj tá pod prebalom- tá je taká minimalistická a presne to sa mi páči. Navyše, ako som už spomínala, aj tie dodatky sú skvelé a niektoré ilustrácie sú fakt podarené.

Takže ak váhate, rozhodne sa do nej pustite. Ak sa bojíte presladenej romantiky, nemusíte sa, je tam tak akurát. Ak sa obávate angličtiny, tiež nemusíte, myslím, že sa dá ľahko zvládnuť. Takže rozhodne odporúčam :)