štvrtok 28. decembra 2017

RECENZIA: Vrania šestka (Leigh Bardugo)

Originálny názov: Six of Crows (2015)
Rok vydania u nás: 2017
Počet strán: 487

Nemožná úloha, takmer istá smrť, mizerné šance na úspech, no mali by to zmáknuť.
Vrania šestka- to je šesť zúfalých a pokútnych indivíduí. Najali ich na pochybnú lúpež storočia. Ich úloha je celkom jednoduchá. Vlámať sa na Ľadový dvor a oslobodiť jedného väzňa. Až na to, že Ľadový dvor je nedobytná vojenská pevnosť. A väzňom je známy vedec, ktorý dokáže šmahom ruky rozpútať magickú spúšť v celom svete. A členovia Vranej šestky musia prežiť dosť dlho, aby si vyzdvihli (a potom aj minuli) nepredstaviteľnú finančnú odmenu. Vrania šestka je nezastaviteľná, ak sa len Kaz, Inej, Jesper, Nina, Matthias a Wylan nepozabíjajú navzájom skôr, než vstanú od stola.

Toto je ďalšia z tých kníh, ktoré vždy všetci ospevovali a aj preto som sa do nej bála pustiť...
No rovnako ako pri sérií Trón zo skla som sa bála zbytočne.
Leigh Bardugo vytvorila úžasný svet, ktorý síce pre mnohých, ktorí čítali Grišu nie je ničím novým, ale pre mňa to bol dosť zážitok. Zozačiatku mi to trochu síce pripomínalo vyššie zmienený Trón zo skla, ale potom som si uvedomila, že obidva príbehy sú úplne odlišné.
Dej sa odohráva vo vymyslenom svete a autorka z neho odhalila niekoľko zemí, pričom každá bola iná a niečim zaujímavá. Páčili sa mi všetky tie názvy miest a rás, celé to bolo také originálne, pretože to neboli tipické anglické názvy. Veď posúďte sami- Kerch, Fjerda, Ravka, Novyi Zem, Šu Han...
Najviac ma zaujala Fjerda, petože pripomínala Škandináviu a aj všetky ich zvyky a tradície mi pripomínali severskú myológiu, ktorú proste zbožňujem.
Priznávam sa, že zo začiatku som mala trochu problém stíhať sledovať, čo sa vlastne deje. Hneď v prvých niekoľkých kapitolách ma zavalila kopa informácií, strácala som sa v menách a pojmoch... Veľmi rýchlo sa to však ustálilo a ja som sa do toho začala pomaly dostávať. Pochopila som systém, ktorý vládol v krajinách a ich politiku... keď sa do toho človek dostane, pochopí, aké je to skvelé :)

Najväčší pozitívom tejto knihy (a som si istá, že to tvrdí každý jeden človek, čo si túto knihu prečítal) sú postavy. Áno, nečakane pobláznili aj mňa, keďže pre mňa kniha bez aspoň jednej zaujímavej postavy jednoducho nemôže byť dobrá :'D
Najviac sa mi páčilo, že každá postava bola iná a hlavne niečim zaujímavá. Či už to bola minulosť, nejaká schopnosť alebo vlastnosť, jednoducho vždy v nej niečo bolo.
Takou tou ústrednou postavou, okolo ktorej sa to viac-menej točí, hoci nie je jediná hlavná postava, je Kaz.
Ach, Kaz :D Ani neviem opísať, ako ma zaujal. On vlastne zostavil tím, ktorý mal splniť tú nesplniteľnú úlohu, ktorú dostali a hlavne na jeho výbere ľudí, ktorých chcel do toho zapojiť, sa dá sledovať jeho premýšľanie a charakter. Kaz je jednoducho vypočítavý, všetko má vždy dopredu premyslené a hlavne si je sám sebou istý. Kvôli všetkému, čo sa mu v živote prihodilo, sa musel naučiť postarať sám o seba a všetko si zabezpečiť, hoci aj nečestnými spôsobmi. Celého ho zahaľuje taká temnota a tajomstvo a vlastne nikto o ňom na sto percent nič nevie, vznikajú rôzne historky a legendy, ktoré dokoca sám rozširuje... Je majster vo vydieraní ľudí, pretože sa vždy uistí, že na každého v meste dokáže vyhrabať nejaké špinavé tajomstvo a vďaka tomu vie, kde udrieť.
Väčšina z hlavných postáv sú členmi gangu a Kaz je medzi nimi ako šéf, hoci sa zodpovedá ešte iným ľuďom. Strašne sa mi páčil sa opis života v tomto gangu, jeho hierarchia aj pravidlá... S tým som sa v knihe ešte nestretla.

,,Som podnikateľ, " vysvetlil jej.
,,Nič viac, nič menej."
,,Si zlodej, Kaz."
,,Nepovedal som to práve?"

Kazovou pravou rukou a najspoľahlivejšou dôverníčkou je Inej. Zdá sa byť taká nenápadná a aj preto ju volajú Prízrak a je najlepším špiónom v ich gangu. Je veľmi šikovná a dobrá bojovníčka. Páči sa mi, že hoci má voči Kazovi rešpekt, nebojí sa ho a vie si povedať svoje. Veľakrát celú partiu vytiahla z kaše a myslím, že bez nej by boli častokrát dosť stratení.
Ďalším z členov gangu je Jasper. Ostatní boli často zatrpknutí alebo príliš vážni a on bol také príjemné osvieženie. Je hrozne vtipný a jednoducho taký pohoďák. Vždy vedel odľahčiť situáciu alebo niekoho podpichnúť. Do všetkého je hrozne hrrr a to sa občas nevypláca, no je na ňom super, že si to uvedomuje. Často je neistý a pochybuje o sebe a to ho robí uveriteľným.
Ďalším príjemným osviežením bol Wylan. Zlatý, zo začiatku tichý a nervózny, medzi ostatnými také bábätko, ktoré máte potrebu ochraňovať a vystískať. Páčil sa mi vzťah medzi ním a Jasperom, ktorý ho stále podpichoval a ako to Wylan už neskôr dokázal opätovať. Vlastne neskôr ukázal čo v ňom skutočne je a hoci sa na prvý pohľad do partie nehodil, zohral v nej dosť významnú úlohu.
Ďalšou skvelou ženskou hrdinkou bola Nina. Napriek tomu, že často sa javila byť trochu povrchná a rozmaznaná, bola to naozaj silná bojovníčka. Tvrdohlavá a nebojácna, jednoducho žena s veľkým Ž. Nebála sa využívať svoju krásu, no nebolo to len o tom... navyše bola Griša, čiže mala magické schopnosti a hoci si v nich často nebola istá, dokázala veľké veci. Najviac sa mi na nej však páčil jej sarkazmus a ako vždy vedela znervózniť Matthiasa, posledného z partie.
Matthias bol tak trochu jednoduchší, ako ostatné postavy, no to mne vôbec neprekážalo, pretože to bol Fjerďan a ako som už spomínala tá krajina ma úplne dostala. Ako typický Fjerďan bol drsný, rezervovaný a tak trochu zatrpknutý. Jednoducho bojovník, silný, veľmi strohý a úplný opak Niny, ktorá ho tak často svojim správaním privádzala do šialenstva. No a keďže svalnatí vysokí blonďáci s modrými očami sú presne môj typ, nemohla som ho nemilovať :D

Všetky tieto postavy tvorili dokonalú kombináciu, ktorá obzvláštňovala príbeh. Autorka sa venovala minulosti každej jednej z nich a ich príbehy odhaľovala postupne počas príbehu. Každý dostal primerané množstvo pozornosti a tak som si ku každému jednému dokázala vytvoriť nejaký vzťah.

Šesť ľudí, ale tisíc spôsobov, ako sa tento šialený plán môže pokaziť.

Samotná dejová línia bola celkom jednoduchá. Vlámať sa do najlepšie stráženej vojenskej pevnosti, uniesť jedného väzňa a živí sa odtiaľ dostať von. Najzaujímavejšie na tom všetkom bolo to tajomstvo okolo celej vlámačky. Až do poslednej chvíle sme nevedeli celý plán a vlastne Kaz bol jediný, ktorý poznal každý jeden detail a postupne ich odhaľoval aj ostatným. Celý čas som bola napätá ako struna a nervózna, ako to celé dopadne a ako to chcú vlastne vymyslieť bez toho, aby ich chytili... bolo to skvelé! Plné akcie a napätia a to ja naozaj zbožňujem.

Koniec bol taký celkom otvorený a dosť ma navnadil na pokračovanie. Som hrozne zvedavá, ako to celé dopadne a hoci sa trochu bojím, že Leigh už nemôže vymyslieť niečo zaujímavejšie, ako bola táto lúpež, verím jej natoľko, že sa mi to bude aj tak páčiť.
Túto knihu odporúčam každému, kto má rád napätie, sarkazmus, úžasné postavy a zaujímavý premyslený svet, ktorý by ste po prečítaní knihy chceli zažiť na vlastnej koži.

Žiadne trúchlenie. Žiadne pohreby.