piatok 11. mája 2018

RECENZIA: Kráľovstvo podvodníkov (Leigh Bardugo)

Originálny názov: Crooked Kingdom (2016)
Rok vydania u nás: 2018
Počet strán: 560

Anotácia: Kaz, Inej, Nina, Jesper, Wylan a Matthias zvládli zdanlivo nesplniteľnú misiu a do Ketterdamu sa vrátili so vzácnou korisťou. Namiesto sľúbenej odmeny sa však dočkali zrady a okrem starých nepriateľov čelia aj novým nezastaviteľným protivníkom. Chýry o droge, ktorá dokáže znásobiť schopnosti gríš, pritiahli do mesta zástupcov najvýznamnejších krajín, dychtiacich zmocniť sa tajomstva výroby paremovej jurdy, a tak zvrátiť chod sveta. Z Vranej šestky, nevyspytateľnej bandy podvodníkov, sa razom stávajú najhľadanejší zločinci, ktorým idú po krku všetci a každý.

Ach. Aaaach. Ja jednoducho neviem, čo povedať. Mám ťažkosti usporiadať svoje myšlienky do niečoho súvislého, čo by aspoň trochu pripomínalo recenziu, pretože jediné, čo mi beží hlavou je ACH PANEBOŽE MILUJEM TÚTO KNIHU, TENTO SVET, TIETO POSTAVY... A VIDELI STE TÚ OBÁLKU???
Ale pre dobro všetkých sa budem snažiť upokojiť a vydať zo seba niečo normálne :'D

Kráľovstvo podvodníkov je druhý diel duológie (recenziu na prvý diel nájdete TU) od spisovateľky Leigh Bardugo, ktorá príbeh zasadila do sveta, ktorý už mnohí poznajú z jej predošlej série Griša. Keď som čítala prvý diel- Vraniu šestku- bola som trochu zaskočená návalom informácií a termínmi, ktorým som nerozumela, no rýchlo som sa do toho všetkého dostala. Keď som otvárala Kráľovstvo podvodníkov, už som bola so svetom a okolnosťami zžitá a nemohla som sa dočkať, čo sa bude diať ďalej.
Páčilo sa mi okamžité vhupnutie do deja, odohrávajúceho sa len pár dní po udalostiach z predošlej knihy. Ocitli sme sa rovno uprostred plánovania, ďalšej reťaze tajných operácií a plánov, ktoré mali viesť k niečomu väčšiemu- záchrane jedného člena bandy, Inej, ktorá skončila ako rukojemník a získaniu odmeny, ktorá mala byť partií vyplatená. Veľmi oceňujem striedanie pohľadov, vďaka ktorému sme mali možnosť sledovať každého jedného člena bandy a plnenie ich úloh, ktoré mali na starosti. Ako zvyčajne, všetko väčšinou vymýšľal Kaz, ktorý je majster vo vymýšľaní stratégií a plánovaní a ktorý má vždy po ruke nejaký úskok alebo fintu. Ostatné postavy sú často z jeho plánov prekvapené a nikdy nevedia, čo čakať. Je jednoduché vžiť sa do ich kože, pretože, čo sa aspoň mňa týka, polovicu času som netušila, ako sa veci vyvinú a ako sa hodlá naša banda zo všetkého vysekať.

Často premýšľal, ako dokážu ľudia toto mesto prežiť, ale bolo možné, že Ketterdam neprežije Kaza Brekkera.

Rovnako sa mi páčilo, že hlavné postavy nie sú tak celkom typickí hlavní hrdinovia, so samými ušľachtilými vlastnosťami, rozhodnutí bojovať za dobro sveta. Sú to obyčajní ľudia, plní svojich vlastných snov a túžob, snažiaci sa dosiahnuť vlastné ciele a niečo pre seba získať. Pracovali síce spolu ako jeden tím, no každý mal vlastnú motiváciu a cieľ. Autorka sa dosť veľa zameriava aj na minulosť postáv a tak vieme o každej celkom dosť a vieme, prečo sa správajú tak, ako sa správajú.
Kvôli všetkému čo prežili a vytrpeli, som občas zabúdala na ich vek a to, že sú to vlastne ešte len teenageri. Preto ma takmer až prekvapilo, keď sa na scéne objavili aj rodičia, alebo iní dospelí.

Veľkým plusom tejto knihy a vlastne celej série je atmosféra. Tajomný a spletitý Ketterdam, plný tmavých opustených uličiek, tajomstvá a plány, ktoré nechcú byť odhalené... Celé je to také pohlcujúce a veľakrát sa mi stalo, že som úplne zabudla na okolie a úplne sa ponorila do príbehu. Ten je napínavý, akcia sa strieda s pokojnejšími pasážami, ktoré však vždy prinesú do príbehu niečo nové.  Nestalo sa mi, že by som prevracala stránky s tým, že sa dej nehýbe, alebo že ma niečo nebaví. Každá scéna mi prišla niečím zaujímavá, či už to boli myšlienky postáv, plánovanie alebo samotná akcia.

Svet tvoril zázraky, nečakané zemetrasenia, búrky, ktoré sa zjavili sčista-jasna a mohli pretvarovať kontinenty. Chlapec vedľa nej. Budúcnosť pred ňou. Možné bolo čokoľvek.

Pamätám sa, že po dočítaní predošlého dielu som bola tak trochu na pochybách, či dokáže autorka vymyslieť niečo, čo prekoná vlámačku na Ľadový dvor, niečo rovnako napínavé a zamotané. Môžem povedať, že som nebola ani trochu sklamaná. Kaz opäť vymyslel niekoľko neuveriteľných plánov a stratégií, ktoré nie vždy celkom vyšli (čo je však fajn, pretože to opäť dodalo knihe trošku uveriteľnosti) a znova ukázal že je majstrom vo svojom remesle. Veľakrát som si povedala: Tak a z tohto sa už nevyhrabete a oni to vždy nejakým rafinovaným spôsobom dokázali. Najlepšie na tom bolo, že to nebolo jednoduché, nebol to taký ten trápny happyend, kedy sa všetko zázračne vyrieši a postavám padne riešenie akoby z neba priamo pod nos. Kaz, Inej, Nina, Jesper, Wylan a Matthias si museli veľmi veľmi veľa vytrpieť a hlavne tvrdo bojovať, aby dosiahli, čo chceli. Sú to také silné charaktery, že každý jeden sa mi dostal pod kožu a všetko som cítila spolu s nimi. A myslím, že v tom spočíva majstrovstvo dobre napísanej knihy.

,,Je to mesto, pre ktoré som krvácal. A ak ma Ketterdam niečo naučil, tak to, že vždy môžeš krvácať o trochu viac."

V tejto časti mala trochu viac priestoru aj romantika. Množstvo párov ma v iných knihách niekedy otravuje, ale tu to bolo také umiernenejšie a dobre dávkované. Každý pár, ktorý sa tu vyskytol, riešil iné problémy a mal jedinečný vzťah. Všetkým som držala palce, za každého som sa radovala aj plakala... Nie je jediná postava, ktorej osud by mi bol ľahostajný. Chcela som vedieť, čo sa stalo s Inej; držala som Nine palce pri zotavovaní sa; dúfala som, že Kaz dosiahne všetko, čo si už dávno sľúbil; chcela som, aby si Wylan uvedomil svoju hodnotu a prínos pre partiu; modlila som sa, aby Matthias našiel svoje šťastie a radovala sa, keď si Jesper uvedomil svoje zlé, no aj dobré stránky... Všetko, čo sa im stalo, sa ma dotýkalo, akoby sa to stalo mojim priateľom. Bože, keby teraz mohli vyjsť zo stránok knihy a vlámať sa mi do domu... nenamietala by som :'D

Môžem už len dodať, že táto duológia si ma získala a odporúčam ju všetkým, ktorí majú radi skvelé postavy, badass hrdinky, akciu, napätie, tajomstvá, vtipné aj srdcervúce pasáže a úžasný magický svet... Odporúčam všetkymi desiatimi :)